26 August 2007

merdeka oh merdeka!


Merdekakah kita sekarang? pelbagai pandangan dan reaksi yang telah kita terima daripada rakyat negara kita berkenaan sambutan kemerdekaan yang ke 50 ini. Ramai yang merasa bangga dan tidak kurang juga yang merasa kecewa dengan kemerdekaan yang telah kita kecapi menjelang setengah dekad kemerdekaan ini. Apa tidaknya, setelah sekian lama kita merdeka masih ada yang tinggal di pondok usang yang tiada bekalan air dan elektrik, masih ada yang hidup dengan beralas perutkan siput babi sebagai santapan penyambung hidup.merdekakah kita?

Itu baru sikit.nah kita kita tengok pula berita di mutakhir ini.apa jadi?apa kes yang tak timbul di dada-dada akhbar, skrin televisyen, gelombang radio dan di jaring-jaring internet?ada saja isunya. dari sekecil perkara hingga sebesar perkara. dari kes tandas kotor hingga kes jenayah kolar putih.isu rakyat malaysia hina lagu kebangsaan, bas ekspres yang terbabas , pegawai tinggi polis yang terlibat dengan rasuah.nah apa lagi?merdekakah kita?

Inilah yang terjadi bilamana erti kemerdekaan disalah ertikan,bilamana sejarah disembunyikan.Dan ia akan terus terjadi bilamana Al-Quran tidak diendahkan. Masih ingatkah kita pada setiap butir ayat al-Quran yang kita baca? Fahamkah kita isinya?bergetarkah hati kita bila membacanya?


No comments:

Post a Comment