Sejarah kemunculan al-Batiniyah
Disebutkan bahawa gerakan fahaman al-Batiniyah telah mula muncul pada zaman khalifah al-Abbasiyah iaitu pada zaman al-Ma’mun ( 198H ), kemudian mula tersebar pada zaman al’Mu'tasim ( 218H ) dan antara orang yang terpengaruh dengannya termasuklah ketua tentera al-Mu’tasim. Mengikut sesetengah ulama, gerakan al-Batiniyah diasaskan oleh sekumpulan orang termasuklah Maimun bin Daishan yang lebih dikenali dengan panggilan al-Qaddah dan Muhammad bin al-Husain yang digelar Dindan. Orang ini merancang dakwah mereka di dalam penjara Gabenor
Gerakan ini giat bergerak dan beredar dari satu kawasan ke satu kawasan yang lain di kota-kota negara Islam di Asia Barat pada ketika itu. Maka banyaklah orang yang berpengaruh dengannya lebih-lebih lagi orang Syiah. Ini kerana ajaran Syiah dan ajaran al-Batiniyah pada asalnya adalah mempunyai persamaan dari satu segi iaitu dari segi ‘takwilan’. Setelah Maimun bin Dishan berpindah ke arah Barat, dakwahnya disahut pula oleh puak al-Rafidah, al-Hululiyah dan orang awam yang dangkal ilmunya.
Dalam pada itu muncul pendakwah al-Batiniyah, Hamdan Qirtmith dan dia disebut oleh sesetengah ahli sejarah sebagai salah seorang pengasas utama golongan al-Batiniyah. Menurut al-Maqrizi ketika mencatatkan bahawa “Puak Qaramithah dikaitkan dengan Hamdan al’Ats‘ats yang terkenal dengan panggilan Qaramith. Kemunculannya bermula pada tahun 204 H di kawasan Kufah. Fahaman puak ini dan fahamannya yang mereka namakan dengan nama ilmu kebatinan.”
Disebabkan mereka suka berpindah-pindah tempatnya maka pengikut ajaran ini dikenali dengan pelbagai nama antaranya ialah :
1)
2) Khurasan – al-Ta’limah, al-Mulahidah, al-Maimuniyah
3) Mesir – al-‘Ubaidiyah
4) Syam – al-Nusairiyah, al-Duruz
5) Palestin – al-Bahaiyah
6)
7) Kurdi – al-Alawiyah
8) Turki – al-Badasyiyah, al-Qazlabasyiyah
9) ‘Ajam – al-Bahaiyah
10) Yaman – al-Yamiyyah ( Abdul Fatah Haron 2003 : 45 )
Pada masa sekarang gerakan Batiniyah yang jelas kelihatan bertapak dan terkenal ialah seperti pua Druz di Lubnan dan Syria, puak al-Ismailiyah dan Buhrah di India dan Afrika Timur dan bermacam-macam lagi.
Asas Ajaran al-Batiniyah
Oleh kerana ajaran al-Batiniyah ini bersifat global dan juga mempunyai pelbagai nama. Maka amat perlu bagi kita untuk mengetahui bentuk-bentuk ajaran yang dibawa oleh golongan al-Batiniyah ini supaya ia tidak menular dalam masyarakat Islam khususnya tanpa disedari. Menurut imam al-Ghazali bahawa ajaran al-Batiniyah ini boleh dijelaskan sebagaimana berikut:
1) Berkenaan Ketuhanan
Mereka percaya dua tuhan yang qadim tanpa didahului zaman. Tetapi tuhan pertama dinamakan al-Sabiq ( Yang Dahulu ) dan ‘Illah bagi wujudnya tuhan kedua yang dinamakan al-Tali ( Yang Beriringan ). Al-Sabiq inilah yang menjadikan alam dengan perantaraan al-Tali. Tuhan pertama dinamakan ‘Aql dan yang kedua dinamakan Nafs, atau mungkin juga mereka namakan Qalam dan Lauh. Tuhan pertama iaitu al-Sabiq tidak boleh disifatkan dengan sebarang sifat. Tidak boleh disifatkan dengan وجود ataupun عدم. Tidak boleh dinafi dan tidak boleh diisbat. Ia tidak bersifat dan juga bukan tidak bersifat. Tidak bernama dengan sebarang nama. Jika diperhatikan bahawa tujuan mereka ini tidak lain daripada hendak menafikan wujud-Nya Allah Taala kerana al-Sabiq dan al-Tali itu tidak lain daripada alihan nama Ahriman dan Ormuzd, dualisme Tuhan Gelap dan Tuhan Cahaya yang berasal daripada ajaran Zoroaster.
2) Berkenaan Alam
Mereka mengatakan alam ini qadim kerana daripada al-Sabiq lahirnya al-Tali. Pencipta pertama yang melahirkan Nafs keseluruhan yang bahagian-bahagian daripada keseluruhan ini terletak dalam benda-benda yang bersusun. Daripada gerakan Nafs ini lahirnya panas, daripada diamnya Nafs lahirnya sejuk. Daripada sejuk dan panas terjadinya lembab dan kering. Daripada suhu yang empat unsur ini terjadinya galian, tumbuhan, haiwan dan insan.
3) Berkenaan Nabi
Mereka beri’tiqad bahawa Nabi hampir sama dengan falasifah. Nabi itu tidak lagi daripada seseorang yang dianugerah oleh al-Sabiq melalui al-Tali, satu daya suci yang bersedia boleh diukir apabila berhubung dengan Nafs al-Kulliyah yang memang ada hubungan dengan juzi’iyyat. Ini samalah seperti orang yang bersih dapat melihat dalam mimpi apa yang yang akan berlaku. Hanya bezanya nabi itu boleh melihat pada waktu jaga. Mereka mengatakan setiap zaman ada imam maksum yang sama tarafnya dengan Nabi, hanya ia tidak menerima wahyu. Imam inilah yang boleh mentakwilkan segala zahir daripada ayat al-Quran, Hadith dan segala yang yang lain. Bagi tiap-tiap Imam itu tentulah ada dua belas hujah yang tersebar ke segenap pelusuk negeri.
4) Berkenaan Kiamat
Golongan ini menafikan hari kiamat kerana bagi mereka Tuhan itu tidak bodoh membuat dunia dan alam yang begini cantik dan teratur kemudian memusnahkannya. Mereka takwilkan kiamat itu dengan tanda kedatangan imam. Mereka juga mengingkari dan juga mentakwilkan ma’ad seperti mahsyar, bangkit dari kubur, syurga dan neraka.
5) Berkenaan Taklif Syara’
Golongan ini juga mengingkari adanya hukum taklif yang
Dua jenis Takwilan
Takwilan Zahir Syara’
Setiap perkara zahir ada batin, dan tiap-tiap tanzil ( ayat yang diturunkan ) ada takwil. Bagi mereka juga setiap taklif zahir syara’ dan perkara sam’iyat hanyalah simbol kepada batin ( isi ).
Takwilan Bilangan dan Susunan Huruf
Mereka menyebut bahawa setiap benda yang berbilang dan setiap huruf yang tesusun ada ertinya. ( Abdul Fatah Haron 2003 : 52 )
Matlamat al-Batiniyah
Terdapat beberapa matlamat yang dikesan hasil dari penulisan beberapa orang tokoh ulama yang terkemuka:
1) Menghalang Syariat Islam
Menurut Dr. Sabir Tah’imah yang dipetik dari kitab al-Aqaid al-Batiniyah telah berkata “Matlamat sebenar pergerakan puak al-Batiniyah adalah untuk menghalang syariat Islam dan menghapusan perlaksanaannya yang sebenar.”
2) Menghapuskan Aqidah orang Islam
Menurut pengarang kitab al-‘Aqidah al-Islamiyah ialah “tujuan mereka menanamkan fahaman bahawa al-Quran dan sunnah Nabi mengandungi zahir dan batin adalah untuk menghapuskan orang Islam daripada semua aqidah mereka dan daripada asas-asas agama mereka kerana jika betul bahawa bagi setiap yang zahir itu ada batinnya dan yang batin ini pula merupakan inti sebenar, maka seseorang yang telah mengetahui yang batin ini tidak lagi memerlukan yang zahirnya.”
3) Membatalkan Syariat Islam
Daripada kitab Kashsyaf Istilahat al-Funun memetik kata-kata daripada at-Tahanawi iaitu “Dasar dakwah mereka untuk membatalkan syariat kerana golongan al-Ghibariyah iaitu satu golongan Majusi telah membuat pelbagai takwilan berdasarkan bentuk yang sama dengan kaedah datuk nenek mereka agar yang demikian membawa pertelingkahan dalam Islam.” ( Awang Suhaili 2003 : 84 )
Ciri-ciri Dakwah al-Batiniyah
Dalam kitab Fadaih al-Batiniyah karangan Imam a-Ghazali dan Kasf al-Asrar al-Batiniyah karangan Muhammad bin Malik al-Yamani bahawa terdapat lapan atau sembilan langkah yang dilakukan oleh penyebar Batiniyah bagi memikat mangsanya iaitu :
1) al-Tafarrus
semtiasa mengintai keadaan orang yag akan diperangkap oleh mereka dan melihat perubahan orang berkenaan kepada kejahatan sehinggalah mengikut anggapan mereka apabila orang berkenaan mula menunjukkan tanda-tanda mahu menyahut seruan, orang tersebut mula didekati secara serius. Motif ini adalah bertujuan untuk mengetahui samada seseorang iu boleh menerima fahaman mereka atau tidak. Justeru, nereka tidak berdawah di dalam rumah yang ada ulama fiqh dan ulama tauhid.
2) al-Ta’nis
Usaha memujuk dengan lemah lembut termasulah dengan memuji-muji kecenderungan orang yang diseru.
3) Al-Tasykik
Usaha menimbulkan perasaan ragu terhadap fahaman yang sedia ada seperti mengemukakan pelbagai pertanyaan tertentu kepada orang awam, khususnya yang berkaitan dengan asas-asas syarak.
4) al-Ta’liq
Menggantung jawapan kepada orang yang ditanya. Sekiranya orang yang ditanya tidak dapat menjawab, mereka akan menangguhkan jawapan tersebut agar orang yang ditanya tetap dalam keraguan dan ingin berhubungan dengan mereka.
5) Al-Rabth
Bererti membuat ikatan iaitu mengadakan ikatan atau perjanjian dengan orang yang diseru dengan pelbagai sumpah berat seperti menceraikan isteri, bernazar, membuang semua harta dan jangan sesekali membuka rahsia kepada orang lain.
6) Al-Tadlis
Iaitu mencurahkan ilmu al-Batiniyah kepada orang yang diseru secara beransur-ansur agar orang itu tidak terkejut dan tidak sedar bahawa ia sedang diperangkap dan diperbodoh-bodohkan, ia juga dengan memaklumkan bahawa ulama-ulama besar telah menyetujui fahaman mereka.
7) Al-Ta’sisi atau al-Talbis
Iaitu usaha mengasuh dan menjadikan orang yang diseru yakin bahawa syariat itu mempunyai zahir dan batin. Zahirnya merupakan kulit yang hanya perlu bagi orang awam dan batinnya pula merupakan isi yang hanya dapat diketahui menerusi ketua-ketua yang terpilih.
8) Al-Khala’ dan al-Salakh min al-Din
Iaitu usaha penyeru meyakinkan yang diseru agar hanya berpegang kepada batin saja, ertinya apabila telah mengetahui yang batin maka yang zahir tidak perlu dilakukan dan gugurlah kewajipan melakukan amalan yang zahir serta boleh melakukan perkara yang diharamkan.
9) Al-Insilakh min al-Din Kullih
Iaitu usaha menjadikan seseorang yang diseru agar tidak lagi mengamalkan semua amalan yang zahir yang disyariatkan oleh agama dan ia tidak lagi terikat dengan mana-mana hukum syariat dan tarafnya telah sampai ke taraf kebebasan serta menafikan semua ajaran dan hukum syarak.
Terima kasih . Info yang sangat bagus.
ReplyDeleteTerima kasih dgn info ini..
ReplyDeleteapakah antara pandangan sesat Syiah Batiniah.
ReplyDeletesangat membantu. terimakasih
ReplyDeletekars
ReplyDeletesinop
sakarya
ankara
çorum
NBS6Y5
bartın evden eve nakliyat
ReplyDeleteedirne evden eve nakliyat
mersin evden eve nakliyat
sinop evden eve nakliyat
siirt evden eve nakliyat
AAWV
urfa evden eve nakliyat
ReplyDeletemalatya evden eve nakliyat
burdur evden eve nakliyat
kırıkkale evden eve nakliyat
kars evden eve nakliyat
075V
87EA0
ReplyDeleteSiirt Lojistik
Mersin Lojistik
Tunceli Parça Eşya Taşıma
Denizli Lojistik
Kırşehir Lojistik
534E6
ReplyDeleteKütahya Şehir İçi Nakliyat
Etlik Boya Ustası
Kütahya Şehirler Arası Nakliyat
Çerkezköy Petek Temizleme
Eskişehir Şehirler Arası Nakliyat
Kilis Lojistik
Ünye Televizyon Tamircisi
Çanakkale Şehir İçi Nakliyat
Şırnak Şehir İçi Nakliyat
F1E74
ReplyDeleteÇerkezköy Organizasyon
Batıkent Boya Ustası
Antalya Rent A Car
Bee Coin Hangi Borsada
Etlik Fayans Ustası
Satoshi Coin Hangi Borsada
Tekirdağ Şehirler Arası Nakliyat
Hatay Şehirler Arası Nakliyat
Kilis Şehirler Arası Nakliyat
4C021
ReplyDeleteBingöl Parça Eşya Taşıma
buy deca durabolin
Kastamonu Evden Eve Nakliyat
Çorum Lojistik
Osmaniye Evden Eve Nakliyat
Ardahan Lojistik
Ankara Parça Eşya Taşıma
Niğde Şehirler Arası Nakliyat
Bartın Şehirler Arası Nakliyat
7207E
ReplyDeleteBilecik Lojistik
Adıyaman Lojistik
Eskişehir Parça Eşya Taşıma
Trabzon Şehirler Arası Nakliyat
Muğla Parça Eşya Taşıma
Ardahan Şehirler Arası Nakliyat
Omlira Coin Hangi Borsada
Kayseri Şehirler Arası Nakliyat
Çankırı Şehir İçi Nakliyat
6179F
ReplyDeleteAntep Lojistik
Ardahan Şehir İçi Nakliyat
Karaman Şehirler Arası Nakliyat
Çorum Şehirler Arası Nakliyat
Ankara Şehir İçi Nakliyat
Huobi Güvenilir mi
Mersin Şehirler Arası Nakliyat
Çerkezköy Buzdolabı Tamircisi
Eryaman Parke Ustası
FF44B
ReplyDeleteYalova Evden Eve Nakliyat
Antalya Evden Eve Nakliyat
Binance Referans Kodu
Muğla Evden Eve Nakliyat
Erzurum Evden Eve Nakliyat
Referans Kimliği Nedir
Mardin Evden Eve Nakliyat
AAX Güvenilir mi
Kütahya Evden Eve Nakliyat
15877
ReplyDeletebinance referans kodu
referans kimliği nedir
resimli magnet
resimli magnet
binance referans kodu
referans kimliği nedir
binance referans kodu
binance referans kodu
resimli magnet
113EA
ReplyDeletebalıkesir canli sohbet
kırşehir ücretsiz sohbet uygulaması
istanbul kızlarla rastgele sohbet
kilis sesli sohbet uygulamaları
erzincan sesli sohbet siteleri
diyarbakır en iyi ücretsiz sohbet uygulamaları
bedava görüntülü sohbet
urfa ucretsiz sohbet
artvin sohbet odaları
B8998
ReplyDeleteBalıkesir Ücretsiz Sohbet Siteleri
kütahya kadınlarla sohbet et
maraş sesli sohbet uygulamaları
ücretsiz sohbet siteleri
sohbet uygulamaları
tekirdağ sohbet
rastgele canlı sohbet
hatay en iyi ücretsiz sohbet siteleri
bayburt parasız sohbet siteleri
91F9F
ReplyDeleteuşak kadınlarla görüntülü sohbet
mardin sesli sohbet siteleri
tekirdağ canli sohbet
afyon telefonda canlı sohbet
zonguldak sesli sohbet uygulamaları
istanbul yabancı görüntülü sohbet
rize telefonda sohbet
yabancı canlı sohbet
bayburt ücretsiz sohbet uygulaması
95CBC
ReplyDeleteurfa canlı sohbet ücretsiz
ücretsiz sohbet sitesi
van sesli sohbet
Izmir En İyi Ücretsiz Sohbet Uygulamaları
yabancı görüntülü sohbet uygulamaları
kocaeli canli sohbet bedava
kütahya canli sohbet
Uşak Bedava Sohbet Chat Odaları
Diyarbakır Sohbet Siteleri
J,MJKYHGFJN
ReplyDeleteشركة تسليك مجاري بالهفوف
شركة مكافحة حشرات بالدمام RHZKTt0Z3T
ReplyDelete