24 March 2008

Salam Maulid al-Rasul

Pernah satu ketika, sedang Rasulullah berkumpul di dalam satu majlis bersama para sahabat, tiba-tiba bergenang air mata Baginda Rasulullah s.a.w. Para sahabat gelisah melihat sesuatu yang tidak mereka senangi di wajah Rasulullah. Bila ditanyakan oleh Saidina Abu Bakar, baginda mengatakan bahawa baginda terlalu merindui umatnya di akhir zaman yang disebut-sebut sebagai ikhwannya. Para sahabat merasa iri hati, hinggakan Saidina Abu Bakar bertanya, "Bukankah kami ini ikhwanmu?". "Tidak, Abu Bakar. Kamu semua adalah sahabat-sahabatku.", kata Rasulullah.

Ikhwanku itu, menurut Rasulullah s.a.w, "Mereka adalah yang belum pernah melihatku, tetapi mereka beriman dan mencintaiku. Aku sangat rindu untuk bertemu mereka."

Saya mengucapkan salam maulid al-Rasul pada semua walaupun telah berlalu beberapa hari sambutan Hari Kebesaran Islam ini. Saya tidak ingin ketinggalan dalam mensyukuri anugerah Allah kepada saya iaitu diberiNya seorang Rasul yang paling Mulia di kalangan yang Termulia. Inilah antara hari yang penuh bermakna pada semua umat Islam di seluruh dunia.

Walaupun ada segelintir umat Islam yang tidak mengharuskan menyambutnya, bahkan ada juga yang melarangnya namun keistimewaaan hari kelahiran Baginda Nabi Muhammad SAW ini harus direnung oleh semua. bukan sekadar untuk menyanjung dan memuja Baginda Rasul tapi yang lebih utama adalah mengoreksi kembali segala perjuangan dan jerit payah Baginda dalam membawa misi Islam di muka bumi ini.

Sambutan hari kelahiran Nabi Muhammad SAW di sisi umat Islam ini bukan sebagai satu pemujaan kepada Baginda tapi satu penghormatan dan rasa berterima kasih kepada Baginda yang telah telah membawa sinar kehidupan kepada seluruh alam yang sememangnya payah dan sukar untuk orang lain lakukan sebagaimana yang Baginda lakukan ini. Baginda berusaha sedaya upaya Baginda menyahut amanah yang agung ini dari Allah Taala yang Maha Tahu akan segala yang berlaku.Baginda tidak mengeluh dan tidak juga merusuh terhadap segala ketetapan dan perintah Allah yang berlaku keatas diriNya. Memang wajarlah Baginda dinobatkan sebagai manusia Teragung di muka bumi ini.

Walau apa pun bentuk penghormatan kita terhadap Baginda, janganlah sampai berlaku permusuhan dan pertelingkahan sesama umat Islam kerana kita manusia yang diciptakan oleh Allah ini mempunyai pelbagai variasi pemikiran dan pandangan, dan jangan pula bentuk penghormatan kita itu melampaui akhlak dan syariat. Biar kita berpayung dibawah kalimah perpaduan yang satu dan sukar diganggu gugat oleh para musuh-musuh Islam. Biar seruan Islam kita dirasai oleh semua orang bahkan dari kaum kufar sekalipun. Kita buktikan agama Islam adalah agama yang terbaik dan tiada agama yang lebih tinggi darinya. Laksanakan misi ini sebagai penerus perjuangan Rasulallah SAW. Kibarkan panji Islam di seluruh pelusuk alam maya. Yakinlah, masa depan Islam pasti gemilang. SALAM MAULIDUR RASUL...

No comments:

Post a Comment