12 March 2008

Teruskan Perjuangan Para Blogger

Pada awalnya, saya berpendirian untuk mengabaikan isu politik dalam blog ini selepas sahaja selesai pilihanraya umum ke 12 yang lalu. Akan tetapi apabila difikir beberapa kali, saya rasa desakan massa arus perdana yang berat sebelah harus diseimbangkan sedikit agar masyarakat tidak hilang maklumat yang sebenar. Peranan blogger seluruh tanah air perlu dipergiatkan lagi di saat ini supaya kuasa kezaliman tidak terus bermaharajalela di pelosok negara ini. Terlalu banyak manipulasi yang digunakan oleh pihak pemerintah tertinggi negara ke atas media massa perdana dalam menjatuhkan kredibiliti barisan perwakilan dan kepimpinan dari Barisan Rakyat. Pelbagai isu dimainkan bagi menunjukkan kelemahan pakatan Barisan Rakyat ini. Walhal, kain mereka sendiri yang banyak koyak.

Sejak termaktubnya dalam sejarah bahawa pihak Barisan Rakyat telah berjaya menguasai lima negeri di semenanjung Malaysia ini, makin ligat mereka memburukkan pakatan tersebut. Isu yang paling hangat lagi ketika ini adalah perlantikan Menteri Besar Perak walaupun jawatan tersebut baru sahaja disahkan tadi dan telah diperkenankan oleh pemangku Sultan Perak bahawa Ir. Nizar sebagai Menteri Besar Perak yang baru dan seterusnya akan mengangkat sumpah pada hari esok. Namun, sudah dimainkan oleh media bahawa pihak DAP tidak menyetujui perlantikan tersebut dan akan memboikot majlis perlantikan itu. inilah, media arus perdana yang cuba seboleh mungkin untuk melagakan pakatan Barisan Rakyat.

Bahkan di Pulau pinang pula, mereka mengapi-apikan bahawa DEB cuba dimansuhkan oleh DAP di Pulau Pinang dan menyalahkan masyarakat Melayu yang menyokong dan mengundi DAP pada Pilihan Raya yang lalu sebagai penyebab terhapusnya keistimewaan orang Melayu. Mereka cuba membuakkan sentimen perkauman di kalangan rakyat walhal perkara tersebut tidak berlaku pun sama sekali. Mereka cuba menutup bahawa UMNO adalah pemusnah sebenar hak orang Melayu, UMNO jugalah yang mengkhianati DEB itu. Slogan hak Melayu hanya diguna pakai untuk kepentingan kroni mereka. Peneguhan kepentingan DEB hanya untuk syarikat-syarikat mereka yang berkepentingan sahaja. Saya petik sedikit daripada Utusan Malaysia yang bertarikh 24 Januari 1971 :

"Pada 23 Januari 1971, strategi-strategi Dasar Ekonomi Baru telah diumumkan oleh Perdana Menteri Tun Abdul Razak bin Hussein di dalam ucapannya di Perhimpunan Agung UMNO di Kuala Lumpur. Strategi-strategi tersebut ialah:-

Pertama: Mengadakan rancangan-rancangan untuk membasmi kemiskinan dikalangan rakyat jelata yang tidak berada, baik di luar bandar mahupun di dalam bandar.

Kedua: Meninggikan kadar pertumbuhan ekonomi dengan cara memperhebatkan lagi rancangan pembangunan pertanian dan perusahaan termasuklah penyertaan kerajaan dalam rancangan-rancangan pembangunan ini.

Ketiga: Mewujudkan satu golongan pengusaha dan pedagang di kalangan orang-orang Melayu pada semua lapisan.

Keempat: Menyusun semula masyarakat Melayu di luar bandar yang semata-mata bergantung kepada pertanian dan mengubahnya menjadi masyarakat moden yang berlandaskan pertanian dan juga perusahaan dan perdagangan.

Strategi-strategi yang realistik yang telah dirangka oleh Kerajaan ini adalah selaras dengan matlamat Dasar Ekonomi Baru iaitu untuk membasmi kemiskinan tanpa mengira kaum dan untuk menyusun semula masyarakat bagi mengurangkan dan seterusnya menghapuskan pengenalan kaum mengikut fungsi-fungsi ekonomi.

Strategi Dasar Ekonomi Baru yang diumumkan dalam tahun 1971 ini merupakan dasar yang penting dalam usaha Kerajaan untuk mewujudkan perpaduan di negara ini. Perpaduan negara tidak akan wujud sekiranya kedudukan ekonomi yang tidak seimbang di kalangan rakyat berbagai kaum tidak diatasi dan kemajuan serta kemakmuran negara tidak dinikmati dengan lebih adil dan saksama."


Esok, kita akan tengok apa pula isu yang cuba dimanupulasi oleh mereka.Zaazzzz....

No comments:

Post a Comment