24 April 2008

Rungkaikan yang keliru


Taufiq merenung awan di kejauhan mata memandang. Cahaya rembulan menempias ke hujung di segenap ruang maya. Desis angin malam sedikit mendamaikan gelora di jiwa. Sekilas dua insan nun di sudut tepi blok rumah flatnya sedikit mengusarkan jiwanya. “Apa yang terjadi”. Dia cuba menduga penuh curiga. “Emm,inilah dunia. Gelap malam tersembunyi seribu cerita. Ah, lantaklah. Peduli apa aku. Tak ingin lagi rasanya aku peduli perihal manusia. Kerana pedulikan manusialah aku jadi begini. Kawan makan kawan.” Keluhnya lagi.”tapi kadang-kandang rasa semacam je. Rasa semacam bila aku buat tidak peduli perihal manusia ni. Kerana memang itulah kerja aku selama ni.” Taufiq terus bermonolog sendirian.

Disingkapnya langsir. Ditutupnya ruang udara dari luar untuk menyinggah ke rumahnya. Dihempas badanya ke tilam usang yang dah jadi hak miliknya sejak dua tahun yang lalu. Sejak dia mula menyewa di rumah flat itu bersama teman-temannya, tilam itu dah macam hak peribadinya. Teman-teman yang lain jarang beralaskan tilam itu untuk melepaskan penat. Hanya Taufiq yang setia dengan tilam busuk itu. Dicapainya akhbar yang dibelinya petang tadi. “Gopal minta PKI gugurkan hasrat negara Islam”,begitulah bunyi tajuk berita yang tentera. “Apa hal pulak mamat tua ni”, Taufiq sedikit keliru. Dibacanya berita itu hingga selesai. “Hem. Bila la nak mampus mamat ni?.dah bertahun main politik tak reti-reti lagi.” Taufiq sedikit mengkritik Pengerusi Parti Sosial Nasional itu, antara parti yang lama di negaranya.

Parti Sosial Nasional adalah salah satu parti gabungan dengan Parti Keadilan Islam membentuk Barisan Kesejahteraan Rakyat setelah memenangi hampir separuh kerusi yang dipertandingkan di peringkat parlimen. Akhirnya setelah persetujuan bersama, kedua-dua parti ini beserta beberapa parti lain membentuk Barisan Kesejahteraan Rakyat. Barisan Kesejahteraan Rakayat dibentuk untuk memperjuangkan nasib dan keadilan rakyat setelah lebih separuh abad ditindas oleh parti paemerintah. Kedua-dua parti dikatakan tidak sebulu sejak sekian lama akan perihal hasrat Parti Keadilan Islam untuk membentuk sistem negara Islam dalam pemerintahan negara.

“Inilah kesannya bila Islam tidak dijelaskan dengan sebaiknya. Hendak salahkan mereka sepenuh tak boleh juga. Media yang banyak menutup keindahan Islam. Tambah-tambah lagi disekat pula golongan yang cuba menyebar luaskan Islam. Media Barat lagila berhati busuk. Dijajanya berita kononya Islam ini pengganas, melampau, ekstrem dan sebagainya. Mana la orang bukan Islam nak faham tentang Islam.” Taufiq berbisik-bisik pada dirinya sendiri. Teman-temannya yang lain sedang asyik menonton televisyen di ruang tamu. Memang begitu rutin hidup mereka pada waktu malam.

“Hah, kau buat apa ni? Melayang jauh nampak?” Sufian menyergah dengan tiba-tiba.

Ala, tiada apa sangat. Aku baca berita ni. Ada ke patut si Gopal tua ni suruh PKI gugurkan negara Islam.” Taufiq melepaskan sedikit perasaan tidak puas hatinya pada Sufian, teman sebiliknya.

“Biasala tu, nama pun dah kafir. Memang dia nak kafir je apa yang ada pada Islam.”Taufiq membiarkan sahaja Sufian memberi pandangan. Memang Sufian banyak tahu dari Taufiq dari sudut ilmu keagamaan. Tambahan dia memang belajar dalam jurusan Syariah Islam di universiti mereka duduki.

“Tidak akan redha Yahudi dan Nasrani pada Islam hingga mengikut cara hidup mereka.” Sufian membaca maksud sepotong ayat al-Quran bagi meneguhkan hujahnya. Taufiq diam. Dia sengaja ingin mendengar hujah yang seterusnya dari Sufian.

”Apa lagi?” Taufiq terpaksa bersuara apabila melihat kawannya membisu.

“Oo,kau tunggu aku cakap lagi. Ingatkan kau nak balas balik hujah aku. Ok, aku teruskan”, balas Sufian sambil tersenyum.

“Sebenarnya doktrinasi keburukan Islam memang telah dijaja oleh Barat sejak sekian lama bagi menghalang kebangkitan Islam. Dah berabad lamanya. Bukan setakat hari ni bahkan pada abad dulu-dulu. Masa Rasulullah SAW masih hidup doktrin ni dah ada pun.” Taufiq mula pasang telinga.

“Pada sekitar awal abad ke-20, bila jatuhnya kerajaan Islam Turki bermakna telah bermulalah episod yang lebih tragis dalam sejarah Islam. Di sana juga mula munculnya doktrin sekularsme dalam pemikiran umat Islam apabila terbangunnya pemerintahan sekular oleh Mustafa Kamal Antartuk. Segala isme-isme yang lahir sekarang ni pun adalah anak menantu, cucu cicit kepada sekularisme itu.” Sufian memberi sedikit analogi yang lebih mudah untuk difahami. “Pada tahun 1928, muncul gerakan kebangkitan Islam di Mesir yang telah diasaskan oleh Hassan al-Banna untuk mengembalikan semula hak Islam yang telah hilang dan dirampas itu yang diberi nama sebagai Ikhwanul Muslimin. Bermula dari gerakan inilah maka timbul beberapa gerakan yang sama di seluruh dunia hingga ke hari ini. Ada faham?”

”Ok, teruskan.” Taufiq makin berminat mendengar.

“Emm, apa lagi ye. Ok, gerakan-gerakan kebangkitan ini telah dilabelkan sebagai gerakan yang ganas, ekstrim, teroris dan sebagainya. Maka satu istilah yang baru digunakan bagi melabelkan gerakan ini sebagai satu gerakan yang ganas dan ekstrim iaitu fundamentalisme. Fundamentlaisme digunakan sepertimana yang berlaku dalam agama Kristian yang muncul disebabkan sikap anti moden golongan ini dalam agama mereka. Ini kerana, apabila kemodenan dan kemajuan mula tersemat dalam diri penganut ajaran Kristian maka meraka akan meninggalkan agama tersebut. Bagi mereka, ajaran agama telah menyekat daripada kemajuan, lagipun para agamawan merasakan diri mereka telah dipinggirkan kerana masyarakat telah mengejar dunia berbanding agama. Lagi satu, bagi Barat istilah fundamental ini adalah merujuk kepada asas atau prinsip-prinsip keagamaan. Jadi, golongan yang menyeru kepada prinsip-prinsip asas agama digelar fundamentalisme walaupun istilah tersebut tidak tepat untuk Islam kerana Islam tidak mengajar kepada pemisahan dunia dari agama walaupun mereka menuntut supaya kembali kepada prinsip-prinsip agama yang berbeza dari Kristian. Di sini jugalah lahirnya sekularisme iaitu pemisahan antara agama dengan kehidupan dunia dalam kehidupan Barat.” Sufian menjelaskan dengan panjang lebar.”boleh teruskan?” Sufian mengusik. Taufiq hanya mengangguk. Tidak dihiraunya usikan Sufian itu.

“Maka, mana-mana kelompok Islam atau mana-mana agama sekalipun akan digelar sebagai fundamentalisme apabila mereka menyeru kepada prinsip-prinsip asas Agama.”

“Ok apa? Apa yang tak kenanya?” Taufiq menunjukkan sedikit respon.

“Ok, begini.” Sufian meneruskan hujahnya.

”Pihak media Barat akan selalu mengaitkan golongan ini sebagai golongan yang radikal dengan menunjukkan aksi ganas dan radikal yang dilakukan oleh segelintir umat Islam yang tercabar iman mereka dengan kerenah Barat ini. Aksi inilah yang akan mereka tayangkan dan dendangkan kepada umat seluruh dunia tentang keburukan Islam setiap masa. Hukum-hukum Islam dijadikannya dalil sebagai bukti melampau, ketinggalan zaman dan sebagainya terhadap Islam. Oleh kerana matlamat gerakan Islam ini untuk menegakkan kembali hak Islam dan memperjuangkan negara Islam, maka dimainnya isu kezaliman, kekejaman hukum Islam akan berleluasa apabila negara Islam terbentuk. Itulah antara propaganda jahat Barat hingga masyarakat seluruh dunia termakan umpan itu hingga ke semua negara-negara Islam. Apa yang lebih buruk ialah umat Islam juga termakan sama umpan tersebut dan turut bersekongkol menjatuhkan maruah Islam.Oleh itu, macam yang aku cakap tadi. Si Gopal yang memang dah kafir ni tidak akan faham selagi orang Islam di negara ini pun turut sama tak faham, buat-buat tak faham dan tak nak faham apa-apa tentang negara Islam dan turut bersekongkol memburukkan hasrat murni menegakkan negara Islam di negara ini"Sufian menamatkan hujahnya.

“ Em, menarik juga. Lagi?” Taufiq masih tak puas hati.

“Ish, cukup la tu. Esok aku ada imtihan ni. Lain kali la.”Sufian dah hilang semangat nak menyambung hujahnya bila melihat jarum jam sudah menunjukkan ke pukul 10.30 malam memandangkan dia ada peperiksaan akhir pada pukul 8.30 pagi esoknya. Dia terus keluar dari bilik sambil memegang beberapa buah buku di tangannya.

Taufiq lihat sahaja gelagat Sufian yang berlalu itu. Diambilnya kembali akhbar yang dibaca tadi. Membelek-belek beberapa muka surat sebelum dia terlena.

No comments:

Post a Comment