Ramadhan dah makin jauh meninggalkan kita. Kini, Syawal pula merangkak sedikit demi sedikit hingga tidak disedari ia semakin hampir ke penghujungnya. Namun begitu, saban hari masih lagi ada rumah-rumah terbuka yang tidak ketinggalan untuk meraikan kemuliaan Syawal ini yang diselitkan dengan pelbagai agenda dan acara yang kadang-kala melangkaui adat dan budaya masyarakat Melayu, apatah lagi melintasi sempadan ibadat dan syariat Islam.
Satu amalan yang menjadi kebiasaan yang tak pernah lekang dari sambutan Hari Raya ini terutama untuk melengkapi agenda rumah-rumah terbuka tersebut adalah memberi duit raya kepada kanak-kanak. Oleh kerana ia adalah kebiasaan yang turut temurun dari satu generasi ke generasi sejak sekian lama menyebabkan ada sesetengah umat Islam tidak mengetahui akan pensyariatan amalan ini. Adakah ia hanya satu adat atau satu ibadat yang sememangnya ada dalil dan hujah yang jelas dari Allah Taala mahupun daripada kekasihNya yang disayangi, Baginda Rasulullah SAW.
Daripada Riwayat Bukhari
Daripada satu hadis yang diriwayatkan dari al-Bukhari ada menyebut bahawa ”Nabi saw suatu hari keluar untuk mengerjakan sembahyang hari raya, lalu Baginda bersembahyang dua rakaat. Dan Baginda tidak pernah melakukan sembahyang (hari raya) sebelum ia diperintahkan dan sekalipun selepasnya. Kemudian Baginda dan bersamanya Bilal pergi ke tempat sekumpulan perempuan dan menyuruh mereka agar bersedekah, maka (atas perintah itu) seorang perempuan menanggalkan gelang dan kalungnya (untuk disedekahkan)”.
Sabda Baginda lagi ketika di atas mimbar yang bermaksud: “Dan Baginda menyebutkan
tentang sedekah, menjaga kehormatan diri, dan tentang meminta-minta. Tangan yang di atas lebih baik daripada tangan yang di bawah. Maka tangan di atas itu adalah yang memberikan nafkah sedang tangan yang di bawah adalah yang meminta”.
Kepelbagaian Pemberian
Daripada kitab Al-Mausu‘ah Al-Fiqhiyah pula menyebut pemberian itu merangkumi sedekah, hadiah dan ‘athiyyah yang mempunyai definisi atau maksud yang hampir sama, cuma yang membezakannya ialah tujuan si pemberi ketika menyampaikan pemberiannya itu. Jika pemberian itu dimaksudkan sebagai satu cara untuk mendekatkan diri kepada Allah Subhanahu wa Ta‘ala, maka ia adalah sedekah, jika ia dimaksudkan sebagai satu penghargaan, tanda kasih sayang atau pujian, maka ia disebut sebagai hadiah dan jika sebaliknya maka ia hanyalah satu pemberian biasa iaitu ‘athiyyah.
Sementara dalam kitab al-Tahzib pula ada menjelaskan berkenaan ‘athiyyah ini ada dua macam iaitu pemberian seseorang yang dalam keadaan maradh al-maut atau sakit yang membawa kematian disebut sebagai wasiat, dan ‘athiyyah ketika masih hidup pula disebut sebagai wakaf, hibah atau hadiah.
Seingat saya juga dalam istilah syara‘ pula, pemberian itu bolehlah diertikan sebagai suatu perjanjian (aqad) yang memberikan kuasa pemilikan kepada seorang lain tanpa mengharapkan sebarang gantian atau pertukaran (‘iwadh), pada ketika orang yang memberi itu masih hidup. Dengan kata lain juga, apabila seseorang telah memberi duit raya kepada kanak-kanak secara sepenuhnya maka kanak-kanak tersebut adalah berhak terhadap kesemua duit-duit raya yang mereka perolehi itu.
Sekadar perkongsian
Saya bukanlah bermaksud ingin menjelas secara terperinci jenis-jenis pemberian tersebut tapi cukup bagi kita untuk mengetahui bahawa amalan pemberian duit raya itu sememangnya ada dalam hadis Rasulullah SAW sebagaimana di atas dan boleh dijadikan hujah yang kukuh akan keharusan memberi duit raya ini. Perlu diketahui juga bahawa amalan ini boleh memberi sumbangan yang positif dalam hubungan di antara individu dan individu, seterusnya antara masyarakat di mana ia merupakan salah satu cara untuk mengeratkan silaturahim. Dengan demikian hubungan dan jurang di antara orang yang berada dan orang yang tidak berada dapat dirapatkan.
nak buwi duit tu, kena EKHLAS! betul-betul ikhlas... jange ado sebab2 yg lain!
ReplyDelete