02 November 2006

Kiamat sudah dekat

Aduh zaman kok jadi kayak gini
Sibuk berebut bukan saling memberi
hasil mencuri dibilangnya prestasi
Duit korupsi dianggap rezeki

Ya Allah!Inikah tanda kiamat sudah dekat
Tapi kenapa orang-orang tak banyak bertobat

Saya sungguh tertarik dengan rangkap lirik kata ini yang termuat dalam filem Kiamat Sudah Dekat. Jika dulu saya jarang berada di depan televisyen terutama waktu-waktu petang. Tapi kini, saya cuba untuk berada di depan televisyen apabila tiba pukul 6 petang setiap hari.

Saya bukanlah gemar sangat menonton tvni tapi cerita ni amat menarik minat saya. Jalan ceritanya memang menarik.Masejnya amat membentuk jiwa.Bagaimana ia diolah dengan bersahaja wataknya namun ada unsur-unsur ketulusan iman yang ingin digarap oleh penulis skrip ini.



Konsep Ikhlas dan rendah diri

Saya tertarik pada satu babak yang mana ketika Haji Romli ingin membuat keputusan untuk memilih calon menantunya antara Farid dan Fandy. Farid dihidupkan sebagai seorang pemuda dari Mesir yang tinggi ilmu agamanya , manakala Fandy pula adalah seorang pemuda rockers yang tidak tahu tentang asas-asas Islam seperti Sembahyang dan puasa pada awalnya.Tapi hasil ketulusan hati Fandy yang mencintai Sarah akhirnya berusaha untuk solat dan mengaji al-Quran dan akhirnya ia menemui nilai keikhlasan iman kepada Allah Taala.Namun watak Farid dihidupkan dengan lagak seorang pemuda yang ego dan sedikit berlagak kerana ketinggian ilmu yang dimilikinya yang menyebabkan akhirnya Farid hanya tenggelam dengan ilmu yang dimilkinya tanpa merasai sifat kehambaannya kepada Allah Taala. Ayat yang menarik pada babak ini adalah selepas Fandy meluahkan perasaannya apabila telah merasai perubahan dalam dirinya dan berterima kasih kepada Haji Romli dan Haji Romli pun menyebut, "inilah dia calon menantu gue.dia telah mencapai konsep Ikhlas."

Nilai kejujuran

Babak lain yang boleh dihayati masejnya adalah sewaktu kereta Haji Romli rosak di tengah perjalanan pulang ke rumah.Haji Romli yang menjanjikan upah kepada orang-orang yang membantunya telah terlupa memberinya kepada mereka, sehingga di pertengahan perjalanannya dia pusing balik keretanya dan menunaikan janjinya kepada orang-orang ynag menolongnya itu.

Nilai Taqwa

Seingat saya sewaktu belajar di sekolah menengah dulu maksud taqwa adalah melakukan apa yang diperintahkan oleh Allah Taala dan meninggalkan segala yang dilarangnya. Di sini saya terkesan dengan plot-plot cerita ini yang mengisahkan kehidupan seorang pemuda rockers lepasan pengajian dari Amerika yang tidak tahu sembahyang dan mengaji al-Quran yang telah berubah hanya kerana perasaan cintanya kepada seorang gadis cantik yang warak dan sopan santun dan juga telah merubah kehidupan kawan-kawanya dan juga keluarganya sendiri dan akhirnya beliau menemui nilai taqwa dalam dirinya walau pun tidak pernha belajar agama di mana-mana tempat sekalipun.

Bagus ditonton

Saya melihat hasil seni filem dari negara seberang ini adalah lebih tinggi mesej Islamnya berbanding filem-filem tempatan kita. Saya bukan ingin merendahkan filem tempatan tapi ia perlu diakui oleh pengusaha-pengusaha seni tanah air jika sekiranya kita benar-benar ingin memperjuangkan konsep Islam Hadhari yang diwar-warkan oleh pimpinan negara.TULUSLAH HATI KITA DENGAN ALLAH DAN TELUSLAH HATI KITA SESAMA INSAN..

1 comment:

  1. abih doh citer dio.

    tapi kena hati-hati, sbb kat indon ada satu aliran agama, 'pancasila' namanya. naturenya, meletakkan agama semua setaraf. rasanya, dalam kebanyakan crite indon diselitkan nilai-nilai ini... bahaya! kena hati-hati!

    ReplyDelete