08 January 2007

Akademi Pilihan Raya


Seperti yang dimaklumi oleh Setiausaha Suruhanjaya Pilihan Raya, Dato' Haji Kamurulzaman bin Haji Md. Nor di dalam rancangan Selamat Pagi Malaysia baru-baru ini, hari ini adalah hari pelancaran Akademi Pilihan Raya setelah 11 kali menjalankan pilihanraya umum di negara ini. Setelah hampir 50 tahun menjalankan sistem pilihan raya, baru kini Suruhanjaya Pilihan Raya sedar akan banyak kesilapan dan ketidakadilan di dalam sistem Pilihan Raya yang ada di negara kita ini. Namun begitu, usaha ini amat perlu dipuji kerana ada satu usaha untuk melihat perjalananan Pilihan Raya di negara kita betul-betul demokrasi dan telus.

Walaubagaimanapun, mungkin juga akan timbul polemik baru dari banyak pihak akan keseriusan usaha ini. Biasalah, apabila satu perkara yang agak baru muncul maka muncullah juga suara-suara sumbang yang tidak menyumbang bergema di sana sini. Apapun, kita perlu meraikan semua suara-suara itu kerana ia boleh menjadi 'check and balance' kepada kekuatan idea yang ingin dilaksanakan itu. Itupun jika pihak yang bertanggungjawab betul-betul serius untuk melaksanakan apa yang digagaskannya itu. jika tidak, ia hanya satu imaginasi si anak kecil yang hanya berlegar dalam dunianya semata.

Hal yang sewajarnya perlu disedari oleh banyak pihak adalah kesungguhan semuanya untuk sama-sama melaksanakan satu sistem yang betul-betul demokrasi dan telus dalam Pilihan Raya di negara kita nanti. Jangan hanya satu politik dalam politik untuk kepentingan politik si politikus..

No comments:

Post a Comment