13 February 2008

sudah tiba masanya


Hari ini parlimen telah pun dibubarkan. sudah masanya rakyat jelata menunjukkan kuasanya. inilah kuasa demokrasi. suara majoriti menjadi penentunya. aku juga perlu menunaikan tanggungjawab yang besar ini. tiada lagi pujukan dan sungutan yang boleh menggoncangkan pendirianku ini. setelah sekian lama aku dipenjara dalam gerigi akujanji dan ugutan ilusi. dipaksa di didera jiwa dan raga. aku perlu menerombos keluar dari dunia ini selamanya. aku perlu buktikan kuasa rakyat adalah sangat berkuasa. menundukkan yang angkuh, mengangkat yang teguh. lambaian keadilan perlu disambut demi sebuah perjuangan. biar pun bicara ku rapuh namun prinsipku mesti kukuh dan utuh. aku sambut kata pujangga "biar putih tulang, jangan putih mata" demi melestarikan keadilan yang kian diperkosa. Rakyat tidak selamanya perlu diperbodohkan dan boleh diperbodohkan. bak kata Abraham Lincoln,

"You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time."

Wahai orang yang zalim, tunggulah masa ketibaan pembinasaanmu. kau akan tersungkur jua akhirnya. keharuman keadilan akan dicium oleh segenap pelosok dunia ini nanti. Islam akan membuktikan kehebatanya sebagai agama yang diredhai Allah. aku pinjam pula kata-kata Shakespeare:

"What's in a name?.......
That we called a rose

Shall by any other name
Smell as sweet".


Wahai semua pencinta keadilan dan keamanan, kembalilah kepada fitrah kejadian! kembali kepada pencipta keadilan dan keamanan. renungailah kalimah 'Islam' sedalamnya. kesejahteraan, keamanan dan keadilan sememangnya telah sebati didalamnya. hanya mata manusia sahaja yang silau oleh kilauan mata keris di kejauhan pacak silat yang kesumbangan.

jangan dipandang lagi ke bawah melihat silauan mata keris itu yang menghibur jiwa buat sementara..lihatlah ke atas pada sinaran cahaya rembulan yang mempersonakan hingga terlupa seketika pekat malam yang kesyahduan. rintihlah pada yang maha kuasa di bawah cahaya yang menawan ini. sesungguhnya doa di dua pertiga malam dalam kepekatan malam di bawah sinaran cahaya rembulan sememangnya mustajab lagi diperkenankan. amiin.....

No comments:

Post a Comment