01 November 2008

Ujian sebagai bukti cinta Allah


"Apa matlamat hidup kamu?"

"mendapat mardhatillah." Itulah rata-rata jawapan akan kita terima apabila kita bertanya kepada sesiapa sahaja yang ada kesedaran agama.

Tapi adakah semudah ungkapan yang kita lafazkan itu untuk mendapat keredhaan Allah Taala?

Maaf, ada syaratnya untuk kita raih redha Allah Taala. Ia tidak semudah ungkapan di bibir sahaja. Ia seumpama orang bercinta bahkan apabila kita bercinta dengan Allah maka lebih-lebih lagi tuntutan yang perlu laksanakan.

Ujian dalam hidup merupakan sebahagian dari tanda untuk kita meraih cinta Allah. Tentu kita pernah menguji pasangan hidup kita apabila ingin mengetahui pasangan hidup kita itu ada perasaan cinta atau tidak kepada kita bukan? Begitu juga Allah yang Maha Mengetahui amatlah lagi perlu untuk menguji hambaNya untuk melihat sejauhmana hambaNya itu cinta kepadaNya. Dia menguji kita bukan sekadar kerana kita ada berbuat salah atau kita jauh dariNya tetapi adalah kerana tanda cintaNya kepada kita. Sungguh beruntung orang yang mendapat ujian dari Allah. Setiap masa Allah mengingatinya dan melafazkan perasaan cintaNya kepada mereka.

Bacalah lafaz cinta Allah dalam surah al-Ankabut ayat 2. "Adakah kamu mengira kamu dibiarkan sahaja untuk mengatakan 'aku telah beriman' sedangkan kamu tidak diuji?"

Kalau tidak cukup dengan itu bacalah pula warkah cintaNya dalam surah al-Hujurat ayat 14 "Orang-orang Arab Badwi itu berkata; 'Kami telah beriman.'Katakanlah ( kepada mereka ); 'kamu belum beriman, tetapi katakanlah 'kamilah telah tunduk'. Kerana iman itu belum masuk ke dalam hatimu. dan jika kamu taat kepada Allah dan RasulNya, Dia tidak akan mengurangi sedikit pun ( pahala ) amalanmu. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang"

SambungNya lagi dalam ayat ke 15 "Sesungguhnya orang-orang yang beriman hanyalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan RasulNya kemudian mereka tidak ragu-ragu..."

Dengarlah pula ungkapan cinta dari si kekasih yang bernama Syeikh Abdul Qadir Jailani kepada kekasihnya itu, "Tiada yang membezakan seorang wali itu dengan manusia lain dari segi amalnya, tetapi yang membezakannya ialah mereka memiliki kekuatan jiwa yang hebat dalam menghadapi segala musibah."

Berkata pula seorang ulama tasawuf dalam meraih cinta Allah, "Keimanan seseorang bukannya boleh diukur dengan ibadah luaran tetapi lihatlah bagaimana ubudiyahnya dalam menghadapi ujian Allah SWT."

Nah, tidak rasakah kita bahawa ujian itu sebagai ungkapan cinta dari Allah kepada kita? kenapa hendak mengeluh lagi? mencari kekuatan? Tidak cukupkah kekuatan yang datang dari Allah? Ya, memang diakui sebagai manusia tidak lepas dari sifat lemah dan kekurangan dan perlukan seseorang sebagai teman.Namun ingatlah, kerana cinta Allah kepada kita lah diberiNya sifat lemah dan kekurangan itu kepada kita supaya kita rapat dan terus dekat kepadaNya. Itulah satu bukti cintaNya kepada kita. Kita tersilap langkah jika manusia dijadikan tempat meluah 'nikmat' cinta yang Allah kurniakan itu. Cukuplah manusia itu sebagai asbab untuk lebih dekat kepada Allah bukannya untuk berlaku curang dengan Allah.

Kita terus renunglah lafaz cinta Allah kepada kita dengan sedalam-dalamnya dalam surah at-Thalaq ayat 2-3 "...dan sesiapa yang bertaqawa kepada Allah ( dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan nbaginya jalan keluar ( dari segala perkara yang menyusahkan), serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak disangka-sangka, dan ( ingatlah ), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya ( untuk menolong dan menyelamatkannya)..."

Dan sesunggunya aku begitu cemburu kepada kaum wanita kerana mereka begitu senang untuk mengeluarkan titisan air mata apatah lagi untuk menumpahkannya di pangkuan Allah Taala. Sedangkan aku begitu keras hati ini untuk menumpahkannya walaupun hanya untuk setitis air mata apatah lagi dalam meraih cinta Allah itu.

2 comments: