25 November 2008

Upih


Upih memerhati dari jauh pada tiga susuk tubuh itu. Tiga orang lelaki yang asing dengannya. Asing kerana bangsanya, asing dari agamanya, asing dari bahasanya dan juga asing dari tanah airnya. Namun, dia merasakan ada satu perkara yang membuatkan mereka begitu beriya-iya untuk berkawan dengan penduduk kampungnya. Tapi dia sendiri tidak pasti apa yang menyebabkan mereka begitu berminat terhadap kampung mereka jauh di pendalaman itu. Namun, Upih semacam rasa tidak gembira dengan kedatangan mereka walaupun Upih melihat kelakukan mereka begitu baik sekali. Upih merasakan ada sesuatu di dalam lubuk hatinya yang tidak dapat menerima kedatangan tetamu tidak diundang itu. Kadang-kadang, dia juga rasa sesuatu yang tidak kena terhadap amalan kepercayaannya selama ini. Entah apa kepercayaannya. Dia pun tidak pasti. Dia ikut sahaja apa yang dilakukan oleh datuk moyangnya selama ini.

"Hai, buat apa tu?"
" Eeerrrr....tiada apa-apa lah." Upih cuba menyembunyikan tindakannya itu dari Kimong.
"Aku tahu, kau tengah perhatikan orang asing tu kan?"
"Ish..tidaklah."Upih cuba mengawal reaksinya dan terus berlalu meninggalkan Kimong keseorangan di sebalik celah-celah pohon buluh itu.

"Mong, apa nama mereka tu?" Upih bertanya kepada Kimong sewaktu mereka sedang mencari rotan di hutan.
"Siapa?"
"Ala, tiga orang asing tu la."
"Ohh, itu. kenapa?" Kimong menyoal sambil tersengih. ada sesuatu yang bermain dalam fikirannya.
"Em, Saja nak tanya. tidak boleh ke?" Upih sedikit meninggi suaranya.

“Ala, janganlah marah. Gurau saja lah.” Kimong cuba menenangkan keadaan sambil tersenyum dan terus menjawab soalan yang diajukan oleh Upih tadi. “ Em, nama apa ya? Oo, aku ingat. Seorang tu nama Farid, yang rendah sikit tu Karim dan yang seorang lagi tu rasanya nama Hussain.”

“Eh, pelik betul nama mereka ya? Aku tak pernah dengar pun di kampung kita nama macam tu.”

“Mereka tu dari Malaysia. Katanya jauh sangat dari sini. Kena naik kapal terbang baru sampai ke sini.”

“Apa benda kapal terbang tu?” Upih cuba mendapat kepastian dari Kimong.

“Entah.” Jawab Kimong ringkas.

“Mereka boleh bercakap bahasa kita?” Upih semakin berminat.

“Kau tanya banyak-banyak ni kenapa? Kalau nak tahu sangat pergilah cakap dengan mereka. Baru kau tahu mereka boleh cakap bahasa kita ke tidak.” Kimong sudah mula tak tahan dengan Upih.

“ Jomlah kita terus cari rotan. Tidak payahlah kau sibuk-sibuk hendak tahu pasal mereka” Kimong mengajak Upih meneruskan kerja mereka setelah sejam mereka berehat. Upih hanya menurut sahaja ajakan Kimong. Namun, dia masih dengan pelbagai persoalan bermain di kepalanya.

“Apa nama kamu?” Upih terkejut bila Hussain cuba bercakap dengannya semasa majlis keramaian malam itu.

“Upih.” Jawabnya ringkas.

“Nama saya Hussain b. Ismail.” Hussain memperkenalkan namanya dengan sedikit senyuman.

Upih pun membalas senyuman Hussain. “ Yang lain-lain tu?” Upih memberanikan dirinya untuk terus bercakap dengan Hussain.

“Em, yang tu Abdul Karim b. Sulaiman dan yang tu Farid b. Yaakob. Yang seorang lagi tu namanya Hassan. Pembantu kami yang membantu kami datang ke sini.” Hussain menerangkan sambil menuding jarinya ke arah kawan-kawannya. Upih hanya mengangguk.

“kenapa kamu datang ke sini?” Upih tidak dapat menyembunyikan persoalan yang sudah lama tersimpan dalam fikirannya itu.

“Kami datang ke sini untuk menjalin persaudaraan.” Jawab Hussain dengan sedikit tersenyum.

“Menjalinkan persaudaraan?”

“ Ya, menjalinkan persaudaraan. Persaudaraan atas dasar satu kepercayaan demi menuju kebahagiaan” Dahi Upih sedikit berkerut.

“ Em, beginilah.” Hussain cuba menjelaskan apabila melihat riak wajah Upih itu.

“ Kita sebenarnya sama. Tapi sempadan dan jarak tempat kita sahaja yang jauh. Kita datang dari tempat yang sama dan akan kembali ke tempat sama suatu hari nanti,” Hussain mula menyampaikan dakwahnya kepada Upih yang merupakan generasi penerus kaum Dusun Kadazan di Hulu Tuaran itu. Sebelum itu Hussain telah menjalankan misinya di beberapa kawasan di Sabah seperti Keningau, Tambunan dan Ranau. Kedatangan mereka telah diatur dengan begitu tersusun sekali dalam menyebarkan dakwah Islam kepada masyarakat di pendalaman Sabah ini. Bahkan mereka telah menubuhkan satu pertubuhan khas bagi menjalankan kegiatan mereka iaitu Sabah Islamic Movement ( SIM). Pertubuhan ini telah mendapat kerjasama sepenuhnya dari satu pertubuhan kerajaan di Malaysia iaitu Jabatan Kemajuan Islam Malaysia ( JAKIM ). Ketiga-tiga mereka juga telah dibahagikan ke tempat berasingan untuk menyebarkan dakwah mereka secara lebih meluas.

“Em, tak fahamlah?” Upih memecahkan lamunan Hussain.

“Ok, begini. Upih umur berapa sekarang?” Hussain cuba memancing lagi.

“22 tahun.”

“ Upih agak bila Upih meninggal dunia?”

“Tak Tahulah.” Hussain senyum lagi bila mendengar jawapan Upih itu.

“Upih percaya kepada tuhan?” Soalan yang sengaja diajukan untuk melihat sejauhman tahap kepercayaan Upih.

“Percaya.”

“Ok, apa yang Upih …” Hussain tidak sempat meneruskan kata-katanya. Beliau dan kawan-kawanya dipersilakan oleh Tok Batin ke rumahnya kerana acara malam itu telah tamat. Mereka dilayan dengan begitu baik sekali oleh penduduk masyarakat di situ. Masyarakat Dusun Kadazan begitu rapat dengan Hussain dan kawan-kawannya, semacam sudah menjadi saudara mereka sendiri. Hussain berpakaian macam mereka, boleh bercakap bahasa mereka, ikut budaya masyarakat mereka dan juga mesra dengan mesyarakat setempat.

Malam itu, perbagai soalan menerjah fikiran Upih. Perbualannya dengan Hussain masih tergiang-giang di telinganya. Upih tertanya-tanya tentang butir bicara akhir yang ingin disampaikan oleh Hussain.

“Apa yang ingin disampaikan oleh Hussain sebenarnya?” Upih terus terpinga-pingan sendirian.

“ Ah, sudah bangun.” Upih menggosok-gosok matanya, diperhatikannya di sekeliling. Pelik. Di setiap penjurunya tergantung kalimah ‘Allah’. Dia perhatiikannya lelaki di depannya. Berjubah, berserban dan juga berjaggut. Bersih sekali pakaiannya.

“Siapa kamu?” Upih tersekat-sekat suaranya.menampakkan sedikit ketakutan. Lelaki itu senyum sahaja.

“Jangan takut nak. Pakcik tidak akan mengapa-apakan kamu Pakcik terjumpa kamu terbaring di sini.” Lelaki tersebut Cuba menjelaskan. Upih makin binggung. Semalam rasanya dia bersama Hussain di majlis keramaian tapi kenapa pula dia di sini. Seingatnya dia tidak mabuk semalam. Minum tuak pun tidak. Upih cuba mengingat kembali peristiwa malam semalam.

“Nak minumlah dulu. Mungkin kamu haus sangat hingga pengsan di sini.” Lelaki tersebut memberinya segelas air. Sungguh lazat rasanya. Namun, dia tidak tahu air apa itu. Sungguh nikmat sekali.

“Aku dah mati ke?” Upih teringat kata-kata Hussain malam tadi. “Tidak aku tidak mahu mati lagi.” Upih terus bermonolog sendirian.

“Anak berehatlah ya. Pakcik ada urusan sedikit.” Lelaki tersebut minta diri dan berlalu jauh ke depan. Namun, Upih dapat melihat setiap pergerakan lelaki itu. Lelaki itu melakukan sesuatu perkara yang tidak pernah dia lihat sebelum itu. Setelah selesai lelaki itu kembali semula ke tempat Upih direhat.

“Err..Pakcik buat apa tadi?” Upih bertanya untuk mendapatkan kepastian. Memang begitulah sikap Upih apabila melihat sesuatu perkara yang tidak difahaminya.

“Oh, itu. Pakcik Sembahyang Sunat Dhuha.”

“Sembahyang Sunat Dhuha? Apa tu?” upih makin bingung.

“ Em, Solat Sunat Dhuha ni adalah amalan ibadah kami bagi Umat Islam tanda syukur atas nikmat pemberian sendi-sendi badan kita oleh Allah.” Upih bagai nak gila. Setahunya, tanda syukur kepada tuhan adalah mengorbankan ayam atau binatang ternakannya di busut atau di pantai. Ini hanya dengan sembahynga sahaja. Malam tadi pun Hussain ada cakap pasal tuhan. Upih terus hairan.

“Upih.” Lelaki tersebut memanggil namanya. “

“Bila aku beritahu nama aku kepadanya?” Upih semakin hairan. Lelaki itu memnaggil namanya.

“Upih tak perlu takut dan perlu rasa hairan. Upih akan faham juga suatu hari nanti. Sebenarnya apa yang Upih dengar dari suara hati Upih selama ini adalah benar. Bila Upih balik ke kampug Upih nanti Upih akan lihat ramai penduduk kampung Upih berpakaian macam pakcik, melakukan amalan macam pakcik dan menganut kepercayaan macam pakcik. Upih juga akan merasai kedamaian dan ketenangan seperti berada di sini. Tiada pergaduhan, tiada sikap tamak dan pentingkan diri sendiri. Semua orang hidup senang dan waktu itu hanya satu kalimah yang sering bermain di bibir-bibir penduduk kampung Upih iaitu ‘Lailaha Illallah’.”Lelaki itu menghabiskan kata-katanya dengan tersenyum. Upih hanya diam. Tidak mampu untuk berkata apa-apa. Bagaikan lelaki itu sudah memaklumi tentang dirinya.Namun, Upih mengakui bahawa memang itulah yang diharapkan olehnya selama ini. Pergaduhan dan permusuhan yang terjadi kampungnya bwgitu merimaskannya. Sukar untuk mencari kawan yang betul-betul setia. Hanya Kimong yang boleh dipercayainya kini. Ibu bapanya telah lama meninggal dunia setelah dibunuh oleh Jatik masa dia kecil lagi. Itupun kerana bapanya telah memberitahu kepada Tok Batin tentang kelakuan Jatik yang mencuri di rumahnya. Jatik begitu bermusuhan dengan keluarganya sejak dulu lagi. Tidak tahulah kenapa.

“Pakcik..” Upih tiba-tiba ingin bertanya sesuatu kepada lelaki tersebut setelah lama dia termenung itu tapi dilihatnya lelaki itu telah hilang entah ke mana. Suasana disekelilingnya juga telah berubah. Dia berada di rumahnya sendiri. Tetapi dia berasa sedikit pelik. Ramai orang berada di sekelilngnya. Tok batin pun ada.

“ Tok batin.” Dia cuba bersuara.

“ Bertenang Upih. Jangan terlalu banyak bergerak. Kamu sakit lagi. Bersyukurklah kepada Allah kamu telah selamat.” Kimong yang berada di sisinya bersuara.

“Allah” Dia hairan, semacam pernah dengar nama itu.

“Apa telah terjadi sebenarnya ni?” Dia cuba mendapatkan kepastian.

“Upih, bersabarlah. Ini semua kuasa Allah Taala. Apabila dia kata ‘jadi’ maka jadilah. Susah untuk diceritakan. Pada malam majlis keramainan itu kampung kita telah dilanda ribut yang kuat. Semua rumah di kampung kita rosak dipukul ribut itu. Setelah itu, kami didatangi oleh seorang lelaki yang pelik sungguh pemakaiannya. Kami tidak pernah jumpa sebelum itu. Dia telah datang menyelamatkan kami. Dia tenangkan kami ketika kami kesedihan. Semua rumah-rumah dibina semula hasil bantuannya. Ramai kawan-kawannya datang membantu. Semuanya berpakaian seperti lelaki itu. Sungguh pelik rasanya malam itu.kemudian dia mengajak kami memeluk Islam seperti yang Hussain dan kawan-kawannya cuba sampaikan itu. Maka kami semua pun memeluk Islam” Tok batin menceritakan dengan panjang lebar.

“Tok batin.” Upih ingin bersuara.

“Upih, Saya bukan tok batin lagi. Kampung kita dah tidak ada tok batin.”

“habis tu?”

“Panggil sahaja tok Imam.”

“Em, tok Imam. Mana lelaki yang menolong kampung kita tu?” Upih sedikit pelat bila menyebut perkataan tok Imam.

“Dia telah meninngalkan kampung kita sebaik sahaja semuannya selesai. Kami tidak tahu pun ke mana mereka pergi”.

“Hussain mana?”

“Saya di sini.” Hussain yang berada tidak jauh dari Upih bersuara. Hussain melempar sebuah senyuman pada Upih.

Upih juga senyum. “Allahu Akbar.” Tiba-tiba kalimah itu terpancul dari bibirnya.

No comments:

Post a Comment