28 October 2009

Mencari Watak Tun Perak

Babak 1

Hang Jebat memulakan bicara setelah ditendang oleh Hang Tuah ke sudut dinding, "Tuah, dalam firasatku, selagi keris Taming Sari ini ada di tangan ku, kau takkan dapat membunuh aku. Jauhlah kau dari pintu, biar aku keluar mengamuk, membunuh segala pengkhianat-pengkhianat itu, Tuah."

"Jebat, kau adalah sebagai saudaraku, Jebat. Tapi maksud mu tak dapat lah aku membenarkannya. Aku terpaksa menjalan titah Tuanku untuk membuang kau Jebat." Hang Tuah menjawab penuh nilai kasih sayang dan persaudaraan serta dipadukannya dengan nilai ketaatan dan kesetiaan pada raja tanpa berbelah bagi.



Babak 2

Setelah beberapa ketika saling bertikam keris, Hang Jebat berhenti seketika dan terus berbicara kepada Hang Tuah."Nampaknya sungguh-sungguh benar kau nak membunuh aku, ya? Nah, ambil keris ni. Apa yang kau bimbangkan lagi, Tuah? Aku rela mati di tangan kau. Beri keris kau itu padaku. Ya, mari kita bertikam buat penghabisan bagiku. Patah sayap bertongkat paruh, namun gunung ku daki, ku daki juga." Hang Jebat mencampakkan keris Taming Sari kepada Hang Tuah. terlihat jelas nilai persaudaraan disatukannya dengan nilai pengorbanan.


Mungkin semua masih ingat dialog yang dipaparkan ini, Hang Tuah versi P. Ramlee. Tanpa sedar kita telah menjadikan watak Hang Tuah dan Hang Jebat ini sebagai ikon kita. Ada yang kata, "Akulah Hang Tuah, Langkah mayat ku dulu. Berilah kercayaan kepada pimpinan." Namun, tidak kurang yang berwatakkan Hang Jebat dalam membela kebenaran. " Raja Adil raja dijulang, raja zalim raja disanggah" menjadi prinsip pegangan dalam menzahirkan hasrat keresahan. Siapa pun kita, di mana pun kita. Hatta watak apa pun yang kita imejkan pada diri kita. Semuanya bertolak pada titik nilai kehidupan.


Watak Hang Tuah

Bagi pencinta kesejahteraan, perpaduan, keharmonian dan semangat persaudaraan menjadikan watak Hang Tuah begitu sinonim denganya. Mereka rela dianggap pengecut, penakut, bodoh dan sebagainya demi sebuah kesejahteraan. Bagi mereka, apa pun tindakan biarlah berlapik dengan adab dan akhlak. Sejauhmana salah dan silap pimpinan selagi tidak berlanggar dengan hukum syariat, meraka akan cuba menyelesaikannya dengan kaedah yang beradab dan beretika. lembut dan sopan. Itu menjadi inti prinsip mereka. Asas kepada saranan berakhlak dalam al-Quran dan Hadis menjadi kekuatan pendirian mereka.



Watak Hang Jebat

Namun, watak Hang Jebat tidak seperti itu. salah tetap salah, tidak kira siapa yang melakukannya. Tindakan dan hukuman tidak memilih jawatan atau kedudukan. Keadilan dan kebenaran mesti diletakkan dihadapan. Selagi tindakan masih dalam konteks syariat dan tidak mendatangkan dosa, itulah pilihan yang mereka akan lakukan. Menyalahi adab tidak bermakna mereka tidak berakhlak. Rakaman sirah para sahabat yang ditegur di khayalak awam menjadi sandaran hujah membenarkan tindakan mereka.


Watak Tun Perak

Namun, adakah kita lupa pada watak Tun Perak waktu itu? Bukankah Tun perak yang memperkenalkan mereka pada sultan? Bukankah Tun Perak juga yang telah sembunyikan Hang Tuah dari menjatuhkan hukum kepadanya? Bukankah Tun Perak juga yang mencadangkan pada sultan supaya memberikanTaming Sari kepada Hang Jebat? Bukankah Tun Perak yang mencadangkan kepada sultan supaya Hang Tuah menjadi ketua rombongan untuk melamar Puteri Gunung Ledang?

Itulah Tun Perak.satu watak yang bijak menangani suasana. Bukan seperti Hang Tuah yang setia membuta. Bukan juga seperti Hang Jebat yang berani semborono.Tapi sayang, tidak ramai yang ingin berwatakkan Tun Perak. Seorang bendahara yang setia tapi kritis. Seorang bendahara yang berani tapi berwaspada. Itulah dia Tun Perak..satu watak yang jarang ada pada insan yang menggelarkan diri sebagai pejuang kehidupan dan kematian sekarang..

1 comment:

  1. PROMOSI MUSLIM TOUR
    “Maghi Pakat Gi Jale”
    Tel: 609-747 9999

    TIANJIN-BEIJING
    6DAYS 5NIGHT
    HARGA DARI RM340

    ReplyDelete