04 August 2006

Terima kasih PM


Saya tertarik untuk mengulas kata-kata Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi, Datuk Seri Lim Keng Yaik dalam Harian Metro semalam pada halaman 20:

“Anda perlu pertahan undang-undang negara. Kandungan (blog), jika berunsur hasutan, maka mereka boleh didakwa. Mereka perlu kawal kandungan. Saya menjelaskan kepada Kabinet dan Perdana Menteri menyerahkan kepada saya, yang mengetuai kementerian ini untuk menangani isu itu."

Tanbahan beliau lagi, tindakan juga akan dikenakan terhadap penyebaran khabar angin yang berbentuk hasutan yang dilakukan melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) berkuatkuasa akhir tahun ini apabila semua kad prabayar telah siap didaftarkan.

Persoalannya, apakah anda semua berada dalam kategori yang dimaksudkan? jika tidak, mengapa takut? Teruskan usaha murni anda untuk menyebarkan risalah kebenaran. Apabila disebut sebagai risalah kebenaran, adakah ia boleh dikategorikan sebagai satu usaha untuk menyebarkan khabar angin? apatah lagi sebagai satu bentuk hasutan? Apakah kita tidak yakin dengan akta yang Allah telah gazetkan di dalam Al-Quran dalam surah al-Hujurat ayat ke-6? "Wahai orang-orang Beriman!Apabila datang kepada kamu berita daripada orang fasiq, maka selidikilah ia..." Apakah ia bersalahan dengan apa yang diperkatakan oleh Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi itu?

Saya amat berterima kasih kepada YAB Perdana Menteri Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi yang mengingatkan tentang kesalahan bagi orang yang cuba menimbulkan apa-apa perkara yang boleh dikategorikan sebagai hasutan sebagaimana yang disebutkan beliau ketika melawat tapak projek Tamadun Islam di Pulau Wan Man, Terengganu pada 1 Ogos yang lalu, ‘‘Kita tidak boleh membiarkan penyebaran berita tidak betul ini kerana ia mampu menimbulkan keadaan kacau bilau, kehilangan pekerjaan dalam bidang ekonomi misalnya dan menyebarkan khabar angin." Saya begitu yakin sebagaimana anda semua yakin terhadap akta yang Allah telah gazetkan itu adalah tidak bersalahan dengan apa yang diperkatakan oleh YAB Perdana Menteri. Jadi, apakah kita semua berasa gelisah sekiranya ia juga satu akta daripada Allah taala sendiri?

No comments:

Post a Comment